آروغ زدن بعد از غذا خوردن باعث آرام شدن دستگاه گوارش می شود، اما آروغ زدن زیاد نشانه وجود مشکل است که باید جدی گرفته شود.

علت آروغ زدن زیاد و مکرر بعد از غذا چیست

باد گلو یا آروغ زدن واکنشی است که دستگاه گوارش به عبور معکوس گازهای معده نشان می دهد. می دانید چرا آروغ می زنیم؟ چرا نباید جلوی آروغ زدن را بگیریم؟

نوشیدنی های گازدار آروغ زدن را در پی دارند. نوشابه ها، آب جو و دیگر نوشیدنی های حباب دار با گازی به نام دی اکسید کربن ساخته شده اند. این گاز باعث تولید هوای زیادی در معده می شود که راه خود را به سمت بالا و از همان جایی که وارد شده برای خروج پیدا می کند، یعنی از طریق دهان. به علاوه بهتر است از نوشیدنی های داغ نیز اجتناب کنید.نوشیدنی های داغ باعث بلعیدن هوا هنگام نوشیدن می شوند که این مسئله باعث بروز آروغ می شود.

آروغ زدن به خاطر زخم معده

گاهی آروغ زدن نشانه زخم معده است. این زخم های باز در دیواره معده کاملا رایج هستند. یک عفونت باعث بروز این زخم ها می شود. اگر به زخم معده مبتلا باشید، بیشتر از حد معمول آروغ می زنید و بعد از خوردن غذا احساس سیری یا نفخ می کنید. معده شما نیز بعد از غذا خوردن ممکن است دچار درد شود. از طریق درمان، زخم معده طی دو ماه برطرف می شود.

آزوغ زدن به خاطر چطور غذا خوردن شما

اگر در زمان کوتاه مقدار زیادی غذا بخورید یا خیلی تند و سریع غذا بخورید، هوای زیادی را می بلعید. اکثر این هوا وارد معده نمی شود و در مری باقی خواهد ماند. مری گلو را به معده مرتبط می سازد و زمانی که آروغ می زنید، این هوا خارج می شود. با سرعت کمتری غذا بخورید و غذای خود را به خوبی بجوید. به علاوه وعده غذایی خود را سبک تر کنید تا آروغ نزنید. رسیدن به یک وزن سالم و ایده آل نیز موثر خواهد بود. وزن اضافه فشار زیادی به معده وارد می کند.


راههای درمان آروغ زدن زیاد

آروغ زدن به خاطر عدم تحمل لاکتوز

بسیاری از افراد پروتئینی که لاکتوز موجود در شیر را تجزیه می کند، در بدن ندارند. اگر شما یکی از این افراد هستید، روده شما نمی تواند به طور کامل غذای دارای لبنیات را هضم کند. در عوض لاکتوز در معده تخمیر می شود. گاز اضافه ای که از این تخمیر تولید می شود باعث آروغ زدن می شود. در این شرایط شکم شما پف کرده و دردناک خواهد بود. اجتناب از مصرف لبنیات و یا استفاده از لبنیات بدون لاکتوز کمک کننده است. به علاوه می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید که به هضم لاکتوز کمک می کند.