سربازی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. در ایران برای اولین بار لایحهٔ خدمت اجباری نظام وظیفه در سال ۱۳۰۳ توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد و به رغم مخالفت ملاکان بزرگ و روحانیون، قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود در جلسه ۱۷۸ مجلس شورای ملی دوره ۵ مورخ شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب رسید

در ایران بسیاری (به ویژه پسران) بر این باورند که خدمت مقدس سربازی ۲ سال از بهترین سال‌های عمرشان است و برخی (از جمله مقامات نظامی) آن را حرکتی جهادی و جهاد در راه خدا می‌دانند. بسیاری نیز گذراندن خدمت مقدس سربازی به مدت ۲ سال را بخشی از ادای دین هر فرد مذکر به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند.

گذراندن دوره سربازی برای تمامی مشمولین اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره از انجام هرگونه خدمات دولتی و استفاده از برخی خدمات شهروندی بازداشته می‌شوند، مگر با ارائه مدرک معافیت موقت. در مهر ماه ۱۳۹۶، شرط ارائه مدرک سربازی برای اخذ گواهینامه برداشته شد.

سربازی در قانون اساسی


« دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون می‌باشند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در موارد مصرح در این قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد. »
—ماده ۱ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳، [۸]

« به حکم آیه کریمه (و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم) دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزشی نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید، به‌طوری‌که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.

براساس آمار به‌طور متوسط هر سال ۸۰۰هزار مشمول در کشور به خدمت سربازی اعزام می‌شوند که حدود ۲۰درصد از این تعداد متأهل هستند و مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند. هر چند سامانه مشخصی برای اعلام تعداد سربازها وجود ندارد اما گفته می‌شود هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در حال گذراندن دوره سربازی هستند.

قانون ۳۲ ماده‌ای خدمت اجباری در ۱۶ خرداد ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. طبق بند اول این قانون تمام افراد ذکور بالای ۲۱ سال می‌بایست به مدت ۲ سال به خدمت سربازی می‌رفتند. در آن زمان چون ۱ میلیون نفر شرایط تعیین شده برای سربازی را داشتند و نیاز کشور ۱۰۰هزار نفر بود، مقرر شد که از هر ۱۰ نفر فقط یک نفر به سربازی رود.

در سال ۱۳۳۵ امور سربازگیری از حوزه اختیارات ارتش خارج و به وزارت کشور سپرده شد اما اجرای این قانون به علت عدم آمادگی وزارت کشور تا مهرماه سال ۱۳۴۱ به تعویق افتاد. این قانون تا زمان انقلاب اسلامی تغییر چندانی نکرد. در سال ۱۳۶۳ و با توجه به شرایط جنگ قانون خدمت سربازی مشتمل بر ۶۷ ماده و ۵۷ تبصره در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

آیا طرح خرید جریمه سربازی برای مشمولان غایب ۹۸ تمدید می‌شود؟ + جزئیات


طبق قوانین مشمولان غایبی که بیشتر از ۸ سال غیبت از خدمت سربازی دارند، می‌توانند در طرح جریمه مشمولان غایب ثبت‌نام کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  در سال ۱۳۰۴ قانون نظام اجباری که مشتمل بر ۳۶ ماده بود در مجلس شورای ملی به تصویب رسید و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی تمام مردان بالای ۱۸ سال باید به سربازی بروند، مگر اینکه مشکل پزشکی خاصی داشته باشند. البته برخی افراد به دنبال راهی برای فرار از زیر بار خدمت سربازی هستند.

یکی از راه‌های انتخابی مشمولان برای فرار از سربازی، غیبت کردن است. طبق قوانین مشمولان غایبی که بیشتر از ۸ سال غیبت از خدمت سربازی دارند، می‌توانند در طرح جریمه مشمولان غایب ثبت‌نام کنند.

طرح خرید خدمت سربازی چیست؟

شروع این طرح بر می‌گردد به چند سال پیش، که اهداف مختلف این طرح باعث به اجرا درآمدن آن شد.

نخستین هدف از اجرای طرح جریمه مشمولان غایب، تعیین تکلیف این افراد و کاهش میزان آمار غیبت سربازان بود؛ طبق گفته سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح، آمار و اطلاعات نشان می‌دهد با وجود اینکه در سالهای اخیر تعداد موالید ذکور و به تبع آن مشمولان اعزامی کاهش یافته است، اما تعداد مشمولان غایب افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همچنین به گفته رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح، این طرح نه تنها باعث افزایش غیبت سربازان شده، بلکه برای نیرو‌های مسلح و خانواده مشمولان نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. همین مشکلات و عوامل دیگر موجب تصمیم به حذف این طرح از سوی نیرو‌های مسلح شد. اما با وجود مخالفت‌هایی که درباره این طرح مطرح می‌شود، حدود چند سالی است که طرح جریمه مشمولان غایب در لایحه بودجه قرار می‌گیرد و در نهایت در مجلس تصویب می‌شود.

ذکر این نکته در اینجا ضروری  است که این طرح فقط تا پایان امسال برگزار می‌شود و مشمولان غایب با بیش از ۸ سال غیبت باید هر چه زودتر وضعیت خود را مشخص کنند و در نظر داشته باشند که با پرداخت مبلغ جریمه می‌توانند کارت معافیت خود را دریافت کنند.

مشمولان غایب برای خرید خدمت سربازی چقدر باید هزینه کنند؟

طبق گفته سردار کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا، افراد متأهل از ۵ درصد و افراد دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند از ۵ درصد تخفیف جریمه غیبت از سربازی برخوردار هستند.

همچنین برای اعمال تخفیف در مبالغ تعیین شده برای مشمولان غایب متاهل، ملاک محاسبه دارا بودن همسر دائم و فرزندان قانونی خواهند بود.

اما حتما مشمولان توجه داشته باشند که اگر ۸ سال غیبت ندارند، نباید برای رسیدن این عدد در سال‌های آینده برنامه ریزی کنند، چون این طرح فعلا قابل تمدید نیست.

میزان جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه بر اساس مدرک تحصیلی، طبق آن چیزی که در قانون بودجه اجرایی شده به این شکل است:

مشمولان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترا عمومی علوم پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترا تخصصی غیرعلوم غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر تا ۵۰ میلیون تومان باید برای خرید جریمه بپردازند.

توجه داشته باشید که به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ماه، یک‌سال محسوب می‌شود.

در رابطه با نحوه هزینه کردن منابع ناشی از طرح جریمه مشمولان غایب باید یادآور شد که طبق قانون بودجه سال‌های پیش، تمام درآمد‌های حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان، به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیرو‌های مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان بـرنامه و بودجه کشور اختصاص می‌یابد.

طرح خرید سربازی مشمولان غایب دیگر تمدید نمی‌شود/ روش خرید خدمت سربازی برای مشمولان دارای ۸ سال غیبت

مخالفت با پیشنهاد یک نماینده مجلس برای تمدید طرح جریمه مشمولان غایب در سال ۹۸

در چند روز اخیر، طرح جریمه مشمولان غایب مورد بحث و نقد قرار گرفت و سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احتمال تمدید طرح جریمه مشمولان غایب در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در صورتی که طرح خرید خدمت سربازی در بودجه ۹۸ آورده نشود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع را پیگیری و تمدید مجدد آن را به ستاد کل نیرو‌های مسلح پیشنهاد خواهند کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است که انتظار داریم طرح خرید خدمت سربازی به مشمولان غائب در بودجه امسال هم مانند سال گذشته دیده شود.

به گفته این نماینده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ستادکل نیرو‌های مسلح درخواست می‌کند طرح خرید خدمت سربازی را در بودجه سال آینده آورده شود، چرا که بسیاری از افراد به دلایل مختلف نتوانستند از این طرح استفاده کنند و اگر طرح تمدید شود هم به نفع نیرو‌های مسلح و هم به نفع مردم خواهد بود.

همچنین نقوی حسینی در این گفتگو خاطر نشان کرده است که متاسفانه تاکنون جدول بودجه را مشاهده نکرده‌ام، اما در صورتی که در بودجه سال ۹۸ به آن اشاره نشده باشد، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی خواهد شد.

 این در حالی است که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح از موفق نبودن ستادکل با اجرای مجدد خرید خدمت سربازی خبر داده است.

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفتگو با خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به خبری مبنی بر پیگیری و تمدید مجدد طرح خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ اظهار کرد: ما قبلا رسما از دولت خواستیم به خاطر معایب و آثار منفی این طرح را حذف کند، چراکه این طرح باعث تشویق و ترغیب مشمولان به غیبت بی‌رویه سربازی می‌شود و دولت نیز آن را در لایحه پیش بینی نکرده است.

وی با اشاره به حذف طرح از لایحه بودجه بیان کرد: ما به هیچ وجه با طرح مجدد آن موافق نیستیم و از نمایندگان مجلس نیز خواسته‌ایم که به هیچ وجه آن را طرح نکنند، چون به مصیبتی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

روش خرید خدمت سربازی برای مشمولان دارای ۸ سال غیبت

پیش ثبت نام جریمه مشمولان غایب توسط دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) سراسر کشور صورت می‌گیرد و سپس تطبیق مدارک ارائه شده با ضوابط، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های صادره توسط وظیفه عمومی مستقر در شهرستان‌ها از طریق ارسال پرونده‌های آنان به معاونت وظیفه عمومی استان صورت می‌گیرد.

مرحله بعدی، ارسال پیامک واریز وجه جریمه به مشمولان است که این طرح با سامانه پیامکی به شماره ۱۱۰۰ از طریق سازمان وظیفه عمومی ناجا صورت می‌پذیرد.

مشمولان متقاضی پس از دریافت پیامک سازمان وظیفه عمومی می‌بایست ظرف مدت پنج روز به همان دفتر پلیس +۱۰ که درخواست آن‌ها در آن ثبت شده، مراجعه و میزان مبلغ مشخص شده، شماره حساب، بانک و شناسه واریزی مورد نظر و همچنین فرم تعهد نامه محضری را دریافت نماید.

مرحله بعدی ارائه مدارک تکمیل شده از قبیل: تعهدنامه محضری مبنی بر صحت مدرک تحصیلی و فیش واریزی ظرف مدت ۱۰ روز به همان دفتر پلیس +۱۰ و ثبت در سامانه وظیفه عمومی است. بعد از آن ثبت مدارک تکمیل شده متقاضیان در مهلت مقرر در سامانه وظیفه عمومی و ارسال این سوابق از طریق همان دفتر پلیس +۱۰ به وظیفه عمومی محل سکونت صورت می گیرد.

پس از آن، بررسی و تایید مدارک ارسال شده توسط حوزه وظیفه عمومی محل سکونت و ارجاع پرونده به معاونت وظیفه عمومی استان جهت تایید نهایی صورت می گیرد. سپس معرفی به صدور کارت معافیت در مورد پرونده‌های متقاضیان دارای تاییدیه واریز در سامانه انجام می شود.

در مرحله آخر صدور کارت هوشمند معافیت از خدمت وظیفه عمومی و ارسال آن به نشانی متقاضیان صورت خواهد گرفت.

بهترین آهنگ برای سربازان

آهنگ موهامو زدم بهم میاد آهنگی هستش که این روز  در بین جوانان سرباز خیلی طرفدار پیدا کرده و این آهنگ از میلاد راستاد و امیر AH می باشد .