ترکیه روز جمعه انتقادات خود را علیه عادی سازی روابط کشورهای اسرائیلی با اسرائیل افزایش داد ، علی رغم اینکه آنکارا مدت هاست که تلاش های دیپلماتیک و تجاری خود را با تل آویو انجام می دهد ، از جمله اینکه یکی از اولین کشورهای دارای اکثریت مسلمان است که اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

روابط این کشور با اسرائیل به اوایل دهه 50 میلادی برمی گردد که رهبران دو کشور به طور مخفیانه با یکدیگر دیدار می کردند.

برای آخرین اخبار ، کانال Google News ما را بصورت آنلاین یا از طریق برنامه دنبال کنید.

ترکیه طی سالها در پایین آوردن نمایندگی دیپلماتیک با اسرائیل به عقب و جلو رفت ، اما همچنان روابط خود را با اسرائیل حفظ کرد.

اخیراً ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه تلاش کرده است تا خود را به عنوان یک آرمان فلسطین نشان دهد.

اردوغان با انتقاد از توافق نامه های خود با اسرائیل برای عادی سازی روابط ، به کشورهای عربی ، به ویژه امارات متحده عربی و هم اکنون بحرین برخورد کرده است.

روز جمعه ، ترکیه گفت که اقدام بحرین برای ایجاد روابط با اسرائیل ضربه تازه ای به تلاش های دفاع از آرمان فلسطین وارد خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: "این اسرائیل را بیشتر به ادامه اقدامات نامشروع در قبال فلسطین و تلاش های آن برای دائمی ساختن اشغال سرزمین های فلسطین تشویق خواهد کرد."

بیشتر بخوانید: زمان آن فرا رسیده است که فلسطین با دوستان خود در خلیج فارس در برابر ترکیه ، ایران ، قطر بایستد

وقتی امارات ماه گذشته قرارداد خود را با اسرائیل اعلام کرد ، موضع مشابهی اتخاذ شد. در آن زمان ، ترکیه گفت که تاریخ هرگز "رفتار ریاکارانه" امارات متحده عربی را در موافقت با چنین معامله ای که نظم سیاست های خاورمیانه را دوباره تنظیم می کند ، نمی بخشد.

اردوغان تا آنجا که تهدید به کشیدن سفیر ترکیه در امارات و قطع روابط دیپلماتیک شد.

انور گارگاش ، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ، از پذیرش بیش از نیم میلیون گردشگر اسرائیلی در سال ، تجارت دو جانبه میلیارد دلاری و سفارت موجود در آنجا نام برد. گارگاش در مصاحبه اخیر خود گفت: "و من از خودم می پرسم که آیا این موضع اصولی است یا نه [از ترکیه]".

طبق گزارش موسسه آماری ترکیه ، ترکیه در سال 2019 بیش از 4 میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر کرده در حالی که بیش از 1.5 میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

یک سال قبل ، صادرات ترکیه به اسرائیل 4.02 میلیارد دلار بود. این کشور 2 میلیارد دلار محصول وارد کرد.

فیراس ماکساد ، استاد الحاقی در دانشگاه جورج واشنگتن ، گفت: "به نظر می رسد سیاست ترکیه" همانطور که می گویم انجام دهید ، اما نه مانند من. "